پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

سایت تخصصی طراحی سایت و برنامه نویسی

آموزش پایتون را با کدام نسخه آغاز کنیم؟

۱۷ بازديد

اوایل که پایتون 3 معرفی شد، بعضی از برنامه نویسان پایتون 2 در مقابل آن موضع گرفتند و استقبال زیادی از این نسخه نشد. شاید دلیل آن تازگی پایتون 3 و ترس از مهاجرت به نسخه جدید این زبان برنامه نویسی بود. آن زمان کسانی که تازه پایتون را شروع می‌کردند با دو سوال مهم مواجه می‌شدند. که بهترین نسخه زبان برنامه نویسی پایتون چیست و برای آموزش پایتون باید کدام یک را انتخاب کنند؟

در آن سال‌ها هنوز پکیج‌ها و کتابخانه هایی پایتون 2 برای پایتون 3 در دسترس نبودند. این موارد توسعه‌ دهندگان را برای مهارجرت از نسخه 2 به نسخه سوم این زبان برنامه نویسی نگران می‌کرد. اما با گذشت زمان این نسخه از زبان پایتون امتحان خود را پس داد و توانست جایگاه خود را در میان برنامه نویسان پیدا کند. با این حال توسعه دهندگان پایتون، برای نسخه 2 آن آپدیت‌های جدیدی ارائه کردند. این آپدیت‌ها به برنامه نویسان این اجازه را می‌داد که بتوانند برنامه‌های خود را با پایتون 2 کدنویسی کنند، اما در نهایت آن را با پایتون 3 مورد پردازش قرار دهند.

در زبان پایتون دستور Print برای چاپ کاراکتر استفاده می‌شود. در نسخه 3 این دستور یک تابع است و ساختار نوشتاری آن با پایتون 2 تفاوت دارد. کد زیر دستور چاپ رشته را در پایتون 2 نشان می‌دهد :

print "به سون لرن خوش آمدید"

اما در پایتون 3 دستور Print به شکل زیر نوشته شده و رشته ما باید داخل () قرار بگیرد. برای مثال :

print ("به سون لرن خوش آمدید")

تفاوت دیگر این دو نسخه در شیوه استفاده از یونیکد است. همانطور که اشاره کردیم در پایتون 2 یونیکد به این زبان برنامه نویسی اضافه شد. اما در پایتون 2 باید قبل از رشته یک U قرار دهید اما در پایتون 3 نیازی به این کار نیست. یک مشکل دیگر در پایتون 2 مربوط به تقسیم اعداد صحیح است که در پایتون 3 این مشکل برطرف گردید. در پایتون 2 اگر عدد 11 را به 5 تقسیم کنیم باقی مانده تقسیم 2 می‌شود. در صورتی که باید به عدد 2.2 برسیم. حالا اگر همین تقسیم را با پایتون 3 انجام دهیم، می‌بینیم که عدد 2.2 را به ما بر می‌گرداند.

در پایتون برای گرفتن ورودی از کاربر، از دستور input() استفاده می‌کنیم. در پایتون 3 به طور پیش‌فرض تمام ورودی‌ها رشته در نظر گرفته می‌شوند. مثلا اگر سن کاربر را بپرسید و او عدد 25 را ارسال کند، سیستم 25 را به عنوان یک رشته در نظر گرفته و نوع آن را str قرار می‌دهد. ولی در پایتون 2 باید تایع input را به شکل raw_input تعریف کنید تا به عنوان یک رشته شناخته شود.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.