یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

سایت تخصصی طراحی سایت و برنامه نویسی

برنامه‌نویس کیست؟

۱۹ بازديد

احتمالا با خواندن این مقاله تا به‌حال متوجه مفهوم برنامه‌نویسی شده‌اید، اما به زبان ساده، برنامه‌نویسی عبارت است از تحلیل نیاز‌ها و تبدیل آن‌ها به دستورات قابل فهم کامپیوتر، وظیفه‌ی نوشتن این دستورات بر عهده‌ی برنامه‌نویس‌هاست، آن‌ها قادرند دستورات انسانی را برای کامپیوتر نوشته و از آن برای پردازش‌های مورد نیاز ما استفاده کنند.

به عنوان مثال دستورات زیر را در نظر بگیرید:

#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int a , b;
cin >> a >> b;
cout << a+b;
return 0;
}

این مجموعه دستورات به زبان ++C نوشته شده‌اند و از کامپیوتر می‌خواهند دو عدد a و b را از کاربر دریافت کرده، آن‌ها را باهم جمع کند و در نهایت حاصل جمع را در صفحه‌ی خروجی نمایش دهد.

دقیقا معادل همین کد در زبان پایتون (Python) به شکل زیر نوشته می‌شود:

a = int(input())
b = int(input())
print(a+b)

همانطور که مشاهده می‌کنید، هرچند نوع نگارش این دو زبان با هم متفاوت است، اما هردوی آن‌ها در اصل یک کار یکسان را انجام می‌دهند و از رایانه می‌خواهند دو عدد را از ورودی دریافت کرده و حاصل جمع آن‌ها را محاسبه کرده و نمایش دهد.

برنامه‌نویس‌ها نحوه‌ی کار با یک زبان به‌خصوص را فراگرفته و به کمک آن زبان، برنامه‌های مورد نیاز سایرین را برای کامپیوتر نوشته و اجرا می‌کنند، تمام برنامه‌هایی که این‌ روز‌ها مشاهده می کنیم به همین شکل توسط یک یا چند برنامه‌نویس نوشته شده‌اند.

حال دیگر به‌خوبی می‌دانیم برنامه‌نویسی چیست و به چه‌کسی برنامه‌نویس می‌گویند، بیایید کمی بیشتر با نحوه‌ی زندگی یک برنامه‌نویس آشنا شویم!

یک برنامه‌نویس چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنامه‌نویس‌ها موجوداتی سخت‌کوش و منطقی هستند، همانطوری که گفتیم یک کامپیوتر فقط و فقط زبان 0 و 1 را درک می‌کند، اصطلاحا به این زبان، زبان منطقی گفته می‌شود، یعنی هر ورودی یک نتیجه‌ی ثابت و منطقی خواهد داشت.

کامپیوترها اشتباه نمی‌کنند و معمولا بروز باگ‌های مختلف در نرم‌افزار ناشی از اشتباهات برنامه‌نویس‌ است، چرا که کامپیوتر یک ماشین منطقی بوده و نتیجه‌ای که تولید می‌کند متناسب با دستوراتی است که برنامه‌نویس برای آن نوشته است، بنابراین اکثر برنامه‌نویس‌ها دارای ذهنی منطقی و الگوریتمیک هستند.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.